H&M och Mentor Sverige i rekordstort skolprojekt

Under två veckor i höst är nästan 200 medarbetare från H&M ute i skolor för att peppa, inspirera och lära ungdomar om arbetslivet. ”Våra medarbetare har velat bidra med något konkret i samhället”, säger Sara Svirsky, Staff Engagement Responsible på H&M.

8 november 2017 | Företagssamarbeten

Erik Hagström och Linda Karlsson tar en groupie med klass 9F. Foto: Mentor Sverige

H&M:s Proffsmentorveckor är det i särklass största Proffsmentorprojektet i Mentor Sveriges historia; bland de 193 volontärerna från företagets globala marknadsavdelning finns allt från reklamfilmsproducenter till illustratörer. Under två veckor besöker de tio skolor runtom i Stockholm.

Sara Svirsky, Staff Engagement Responsible på H&M:s globala marknadsavdelning, säger att tanken om att göra något konkret, utöver H&M:s nuvarande hållbarhetsarbete, har funnits länge.

– Många på vår avdelning har efterfrågat ett sånt här initiativ. De har frågat om det inte finns något vi som medarbetare kan bidra med, säger hon.

Medarbetarna har inte syftat på pengar eller kampanjer utan har velat göra något mer konkret i samhället, menar Sara.

– Till slut fick vi så många förfrågningar att vår marknadschef initierade detta – dels som en teambuildingaktivitetet, men också som ett sätt för oss att bidra med just oss, med människorna här.

Att rusta unga inför arbetslivet

7 av 10 unga i Sverige känner inte att de har fått tillräcklig information om arbetsmarknaden; de efterfrågar bland annat mer kontakt med företag (källa: Unga röster 2017). Proffsmentor är ett sätt för företag att på ett konkret sätt rusta ungdomar inför framtiden genom att bygga en bro mellan skola och arbetsliv.

I programmet träffar ett företag en eller flera skolklasser för att ge ungdomarna en tydligare bild av vad det innebär att börja arbeta men också kunskap om bland annat vad som förväntas av dem i yrkeslivet.

Målet med H&M:s Proffsmentordagar är just detta: att ge unga en inblick i vad arbetslivet handlar om. På schemat står bland annat övningar i att söka jobb, CV-skrivande och att genomföra en anställningsintervju.

Vad är det ni vill förmedla till ungdomar med detta initiativ?

– Vi vill engagera unga i sin egen framtid. Få dem att förstå att man ska välja ett yrke där man trivs, har kul och mår bra. Samtidigt vill vi också att de ska veta att allting inte måste vara bestämt när man är 15 år, utan att det finns möjlighet att ändra sig under tidens gång, säger Sara Svirsky.

Klass 9F på Åsö Grundskola bygger marshmallowstorn. Foto: Mentor Sverige

 

Samarbetar med spaghetti och marshmallows

Det är eftermiddag på Åsö Grundskola och i klass 9F tränar en klass på gruppintervjuer. Dagens Proffsmentorer i just den här klassen är Fia Ingman, Linda Karlsson, Sofia Grettve och Erik Hagström, samtliga projektledare på H&M. Vad hade de själva för funderingar och farhågor när de gick på högstadiet?

– Jag funderade mycket kring vad jag skulle bli; vad som var mitt ”kall”. Det var nog först långt senare som jag insåg att det är inte riktigt är så det funkar, utan att man idag kan ha många olika jobb inom ramen för sitt yrkesverksamma liv, säger Sofia.

Linda är inne på ett liknande spår.

– Jag hade nog också velat få mer information om att det är okej att inte veta vad man vill bli, få veta att det löser sig. Att man alltid hamnar i nya vägkorsningar, att man kan plugga något nytt när man är 20, 30, kanske till och med 50 år, och att man inte behöver lägga så stor press på sig själv, säger hon.

Under förmiddagen har 9F hunnit med såväl CV-skrivarverkstad som ”Hitta drömjobbet”, en workshop där ungdomarna själva får reflektera kring sina intressen, styrkor och mål för att sedan omvandla dessa till ett tänkbart karriärval i framtiden.

Nästa övning på schemat: bygga torn av spaghetti- och marshmallows. Samarbetsövningen ska visa på hur viktigt det är att kommunicera när man har ett gemensamt mål, men också peka på det faktum att alla har olika roller i ett projekt.

Hur har responsen varit från medarbetarna?

– Den har varit superbra! De har varit väldigt engagerade. Alla har haft helt olika upplevelser, men positiva upplevelser är den gemensamma nämnaren, säger Sara Svirsky.

Hur ser du att detta skulle kunna få ringar på vattnet?

– Jag vet det redan finns ett gäng medarbetare som har sagt ”gud vad kul det här har varit, nu kommer jag att anmäla mig som mentor”. Sådant är ju fantastiskt att höra, men jag hoppas också att även andra avdelningar på H&M initierar liknande projekt, och jag hoppas att ett de här Proffsmentorveckorna har fått medarbetarna att känna sig ännu stoltare över vårt företag. Det skulle jag önska att man får med sig från det här, säger hon.

Leandro Pinto

Leandro Pinto

Leandro Pinto är kommunikatör på Mentor Sverige.