Postkodlotteriets lottköpare stöttar ungdomar

Vid Svenska Postkodlotteriets årliga utdelning av lotteriöverskottet fick 58 ideella organisationer dela på över en miljard, 1 040 423 000 kronor. Mentor Sverige har fått 7 miljoner kronor i icke-öronmärkt stöd som bidrar till att ungdomar får stärkt självkänsla, ökad egenmakt och större framtidstro.

19 mars 2021 | Företagssamarbeten

Jag vill å Mentors vägnar verkligen tacka alla Postkodlotteriets lottköpare. De här pengarna gör en enorm skillnad för vår verksamhet och de ungdomar vi stöttar

Cecilia Bernard, generalsekreterare på Mentor Sverige

Stärker ideella organisationer
Postkodlotteriet startade i Sverige 2005 och har sedan starten genererat mer än tolv miljarder kronor till civilsamhället. Mentor Sverige är en av de ideella organisationer som får ta del av överskottet som delas ut varje år. Eftersom stödet inte är öronmärkt är det extra värdefullt. Mentor kan använda pengarna där de ser att behoven är störst och bygga sin verksamhet långsiktigt. Corona-krisen visar tydligt hur viktigt det är att ha möjlighet att ställa om snabbt, både i verksamhet och i organisation.

– Postkodlotteriet har – sen dag ett – funnits för att samla in medel till civilsamhället. Skälet till det är att starka ideella organisationer är en förutsättning för en bättre värld, säger Eva Struving, vd på Postkodlotteriet.

#Postkodeffekten 
Nästan en miljon människor i Sverige är med i Postkodlotteriet och betalar för en lott varje månad. Detta genererar ett överskott som går till ideella organisationer. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet kan Mentor Sverige och många andra ideella organisationer få livsviktigt stöd.

 

Mentor Sverige är en ideell organisation vars vision är en värld där unga får växa och utvecklas hälsosamt och drogfritt. Genom det kraftfulla verktyget mentorskap arbetar Mentor med att ge ungdomar stärkt självkänsla, utökad egenmakt och mer framtidstro. Tillsammans med engagerade företag, skolor och vuxna genomför Mentor Sverige program för unga, ger stöd till föräldrar, sprider kunskap och bildar opinion.