Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.
Nu har ett år gått av Boost4Life, AstraZenecas och Mentor Sveriges pilotprojektet för att stärka ungas mentala hälsa och välbefinnande. Hundra niondeklassare från Hovsjöskolan i Södertälje och Utmarksskolan i Göteborg har deltagit. Resultaten från ungdomarnas utvärderingar visar att 71 % av eleverna som svarade har planer på att studera på universitet efter gymnasiet och 75 % känner sig hoppfulla inför framtiden. Detta indikerar att programmet har haft en positiv inverkan på ungas framtidstro och välbefinnande.
Avslutningen av projektet firades med interaktiva övningar på Tom Tits Experiment där de två klasserna i Hovsjöskolan i Södertälje fick fördjupa sin förståelse för hållbarhetsfrågor och utveckla kreativ problemlösning med utgångspunkt i FN:s globala mål.
Efter en god lunch på Tom Tits Experiment fick deltagarna höra om hur vetenskapsmuseets interaktiva delar sammanstrålar med FN:s globala hållbarhetsmål. De interaktiva utmaningarna var bland annat att köra rullstol på en hinderbana, vilket gav deltagarna en insikt i hur utmanande det kan vara att ta sig fram över trottoarer och genom dörrar.
Destiny, en av eleverna i klass 9A på Hovsjöskolan, tycker att Boost4Life har varit en positiv upplevelse.
Det har varit väldigt roligt att få prova göra experiment, träffa nya personer och ställa frågor. Jag gillar fysik och matte. På gymnasiet ska jag läsa musik, jag vill bli sångare och producent.
Klasskompisen Ferami delar med sig av sina framtidsplaner.
På gymnasiet ska jag läsa teknik på NTI gymnasiet och sedan vill jag läsa på universitet. Jag har valt det för att jag tycker att det är roligt med teknik och gör man något man gillar blir man bra på det.
De vardagliga samtalen med vuxna har lett till att ungdomarna blivit inspirerade att utforska framtidsfunderingar och möjligheter. Resultaten från utvärderingarna från eleverna på Hovsjöskolan i Södertälje och Utmarksskolan i Göteborg är imponerande. 71 % av eleverna som svarade på utvärderingen planerar att fortsätta med universitetsstudier efter gymnasiet och hela 75 % känner sig hoppfulla inför framtiden.
Titti Schilström har varit projektledare för Boost4Life på AstraZeneca.
– Jag tycker att det har varit ett väldigt inspirerande år att få jobba med Boost4Life. Så härligt att få lära känna alla elever, ge dem en boost inför framtiden och att tillsammans med kollegor fått möjligheten att visa eleverna hur det är att jobba på AstraZeneca. Det här är ett av de sätt som vi kan ge tillbaka till samhället och det är ett väldigt viktigt initiativ.
Mentor Sveriges verksamhetskoordinator Hanna Cosar är väldigt nöjd med läsåret.
Det finaste har varit att få visa eleverna något nytt i en annan miljö än skolmiljön. De har fått testa på mycket interaktiva saker, det har varit roligt.
Nu ser både Mentor Sverige och AstraZeneca fram emot att planera programmet för kommande läsår och att utöka verksamheten till en skola i Stockholm.
Författare: Filippa Bejhed