Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.

En inspirerande lunch den 19 april 2023

Mentor Sverige bjöd in till en inspirerande lunch i närvaro av H.M. Drottning Silvia

Mentor Sverige bjöd in sina företagspartners till advokatfirman Cederquists vackra lokaler för att dela kunskap och inspiration, visa uppskattning samt skapa nya möten. Hennes Majestät Drottning Silvia närvarade och bjöd på ett personligt tal om samtalen och engagemanget som grundade och formade Mentor en gång i tiden. Det blev en lunch fylld av härliga intryck, spännande möten och framför allt inspiration.

På Blasieholmen, strax bakom Nationalmuseum, samlades H.M. Drottningen med flera av våra partners i Advokatfirman Cederquist lokaler. Gästerna välkomnades in till runda stora bord med vårlig servering.

I rummet bredvid serveringen visades fotoutställningen från projektet Canon Young People Programme. Ett projekt som utförts av Canon tillsammans med Mentor och vår ambassadör, Felicia Margineanu. Canons VD Christer Byfors och flera medarbetare var på plats för att berätta om projektet som lyfter ungdomarnas perspektiv av hållbarhetsfrågorna – en fotoutställning som skapade många samtalsämnen och tankar hos gästerna.

Lunchen öppnades med ett välkomnande av vår Generalsekreterare Cecilia Bernard tillsammans med Cederquist Managing Partner Tone Myhre-Jensen. Cecilia fortsatte med att berätta om Förebildseffekten, rapporten som visar skillnaden på vad en närvarande vuxen kan innebära för en ungdom idag.

Det finns otroligt många människor i Sverige som går omkring och känner att de skulle vilja göra något, att vår samhällsutveckling går åt fel håll, men som då inte riktigt vet hur. Och då kan engagera sig i något av våra olika program

–      Cecilia Bernard

Engagerade partnersrepresentater

Därefter bjöd vår Marknadschef Sofia Kacim upp partnerrepresentanter som engagerat sig i våra program på olika sätt för att höra om deras upplevelser. Ulrika Areskog Lilja, Chef för Group Marketing and Communication på SEB, berättade om när hon var coach på Mentor Boost för första gången. Det hon märkte var att trots att ungdomarna har tillgång till mycket i media idag så är yrkesvägarna inte lika självklara för dem. Efter korta samtal med ungdomarna på workshopen upplevde hon att hon hade tipsat och inspirerat om ett flertal yrken som ungdomarna inte visste fanns innan workshopen.

SEB har varit General Partner till Mentor Sverige sedan 1997, året efter att vi grundades, och började tidigt engagera sina medarbetare. På frågan om vad det betytt för SEB som företag svarar Ulrika:

Mentor betyder väldigt mycket för oss och vi ser det som en del av vårt hållbarhetsarbete. Vi är med och bidrar till ett jämlikt och inkluderande samhälle och vi ser enormt mycket engagemang av våra medarbetare och en intern stolthet. Det leder till personlig utveckling och väldigt mycket nya perspektiv av alla samtal med ungdomar vi träffar.

–      Ulrika, SEB

För SEB finns det även en ledarskapsaspekt i att engagera sina medarbetare i något av våra program.

Det är en sak att kliva in till sina kollegor och hålla ett möte, det är en helt annan sak att kliva in i ett klassrum och fånga uppmärksamheten från 15-åringar.

–      Ulrika, SEB

Gabriella Åhlén som tidigare jobbat som betongarbetare och idag är arbetsledare på Mentor Sveriges General Partner JM, hade inspirerat på Mentor Inspo som är en digital föreläsning för skolor över hela Sverige.

2018 fick hon frågan av sin chef om att vara med på Mentor Inspo. För henne blev det en chans till att ge tillbaka och inspirera unga då hon minns hur hon själv hade haft det som ung. Efter att ha varit med i flera år har hon en hel del minnen, och ett som sticker ut lite extra är frågan om hur det är att vara kvinna i sin bransch.

Jag tycker att det är så bra och viktigt att den frågan dyker upp. Kan jag då känna att jag har ändrat perspektivet för minst en tjej om hur branschen faktiskt ser ut är det en vinst för mig.

–      Gabriella Åhlén, JM

Även det energiska mentorparet Magnus Kamryd, VD på Mentor Sveriges Premium Partner OKQ8, och Liam 14 år som blev matchade på den stora programstarten i Konserthuset var med. På frågan om varför de sökt till mentorprogrammet svarade Liam att det främst var av nyfikenhet, och för Magnus den personliga aspekten i att lära känna en ungdom och kunna ge tillbaka som lockade.

 

H.M. Drottning Silvia tal

Programmet avrundades med ett personligt och inspirerande tal av H.M. Drottning Silvia, grundare av Mentor Sverige och hedersledamot i styrelsen. Drottningen berättade om samtalen och engagemanget som grundade och formade Mentor en gång i tiden.

Lars Thunell var ordförande då och han hade en fantastisk idé. Han sa att man skulle stödja och hjälpa och finansiera, det är viktigt, men att även få alla anställda att ställa upp. Det är det viktigaste, så han kom på en strålande idé och sa att mentorer ska vara mentorer på arbetstid. Kan ni tänka er en affärsman som säger att de ska vara mentor på min arbetstid och det fick de.

I två år fick de vara mentor och ta hand om ungdomar, han ville ju inte att de skulle offra sin egen privata tid med sin familj och därför skulle man göra det på arbetstid och det var som en löpeld, alla stora företag ville vara a good company och alla anställda skulle vara stolta medarbetare.

–      H.M. Drottning Silvia

H.M. Drottningen lyfte vikten av att alla är med och bidrar. Det är viktigt med det finansiella stödet som möjliggör arbetet på Mentor Sverige, men även att varje individ ute på företagen bidrar med sin tid och kompetens genom att vara mentor till en ungdom. Det är då det blir en stor effekt. Behovet som H.M. Drottningen såg för 26 år sedan finns fortfarande kvar i samhället och vi måste fortsätta att bidra.

Jag vill så gärna tacka för att ni är här, jag är glad över att vara här. Det bästa jag vet är att tala med mentorer och ungdomar och höra hur det har går för dig (Liam), det är väldigt spännande.

–      H.M. Drottning Silvia

Tack till er alla som närvarade på lunchen och för ert engagemang i vårt gemensamma arbete på Mentor Sverige.

GENERAL PARTNERS 

AstraZeneca

EF Education First

H&M och Erling Perssons Stiftelse

JM

SEB

Svenska Postkodlotteriet

TetraLaval och TetraPak

Triton

 

PREMIUM PARTNERS 

Broadgate Asset Management

Konsumentföreningen Stockholm

OKQ8

 

PARTNERS 

Bluestep

Brandkontoret

Canon

Cederquist

Colliers

IKEA

Hemsö

Mpya Finance

SBB

Sigma

Trophi

Wise Group

 

Författare: Salem Desalegn

Fotograf: Felicia Margineanu