Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.
I början av april samlade Mentor Sverige sina partnerföretag hos vännerna på Advokatfirman Cederquist. I de vackra lokalerna fick gästerna ta del av organisationens resultat, nya satsningar samt fick möjlighet att mingla och stärka det gemensamma nätverket mellan partnerföretagen. Det blev en lunch fylld av engagemang, positiva möten och ny inspiration.
Lunchen inleddes av att Mentor Sveriges generalsekreterare Cecilia Bernard berättade om det gångna året och de kommande planerna.
Vi på Mentor är brobyggare. Vi sammanför världar. Vi tror på kraften av det mänskliga mötet. Vi ser till att människor som normalt inte skulle ha mötts får möjlighet att göra det, och det är alla ni här inne möjliggörare till.
Samtalet under lunchen leddes av Mentor Sveriges marknadschef Sofia Kacim som pratade med mentorparet Nikki och Melek.
– Det bästa med att ha en mentor är att gå ut, hitta på saker och att ha någon att prata med, säger Melek.
Konstnären Hadi Qasemi delade sin resa – från att ha haft en mentor till att själv bli en.
– När Mentor kom till min skola sa jag att jag ville ha en miljonär till mentor, och det kunde ni fixa.
Under lunchen fick deltagarna ta del av två projekt, ett med Canon och ett med IKEA, där Mentorungdomar varit medskapare i kreativa och meningsfulla initiativ.
Cecilia Bernard berättade om organisationens framtidsplaner.
– Detta år kommer att bli väldigt spännande. Vi ser fram emot att både starta igång ett nationellt digitalt mentorskap och att sjösätta vårt nya drömprojekt Generation eldsjäl.
Gästerna bjöds på ett uppträdande av de unga poeterna Marx Mukaru och Nasir S., kända från Ortens bästa poet.
Lunchen avslutades med ett tal av Mentors insamlingschef Alexander Rosenberg.
Jag vill tacka alla er som är här i dag. Det är tack vare er, och det engagemang ni representerar, som Mentor kan fortsätta göra skillnad – på riktigt.
Svenska Postkodlotteriet, AstraZeneca, EF Education First, H&M och Erling-Persson Foundation, JM, KPMG, SEB, Tetra Laval och Tetra Pak, Triton, TUI och TUI Care Foundation, Coop Östra, Visa, Brandkontoret, Hemsö och Trophi
Författare: Filippa Bejhed