Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.
Många ungdomar saknar en vuxen att prata med, någon som lyssnar, stöttar och bryr sig. Det finns en etablerad, men onödig prestige och stolthet i att klara allting själv. Vi på Mentor Sverige vill ändra på den inställningen och belysa värdet av att ta den hjälp man behöver.
”Idag prisar vi ’ensam är stark’-mentaliteten för mycket när det gäller personlig utveckling, och vi vill med dessa filmer visa att ungdomar inte ska behöva vandra den självupptäckande resan ensamma”, säger Cecilia Bernard, Generalsekreterare Mentor Sverige.
I kampanjen har tre kända profiler bestående av entreprenören Calle Francke, komikern och författaren Melody Farshin samt kreatören och modeinfluencern Imane Asry, fått ge råd till sitt 15-åriga jag, med det tydliga budskapet: det är utmanande att göra allting själv, men lättare när man är två. Genom att dela sina egna erfarenheter hoppas Mentor Sverige att fler unga vågar be om hjälp.
”Jag blev tvungen att bli vuxen väldigt snabbt och kände att jag behövde axla allt på egen hand. Det behövde jag inte göra, och det behöver inte andra unga heller”, berättar Farshin.
Kampanjen är skapad av kommunikationsbyrån Rodolfo, som ansvarat för koncept, idé och kreativ riktning. Bakom filmerna står produktionsbolaget Blonde.
”Den här kampanjen har gett oss möjlighet att vara med och bidra till något betydelsefullt, det är ett viktigt uppdrag som vi känner oss stolta över att vara en del av ”, säger Daniel Backlund, Account Director på Rodolfo.
Mentor Sverige är en ideell organisation som hjälper unga att växa, bli starka och tro på sig själva. Deras mentorer och förebilder finns där när extra stöd behövs.
Kampanjen lanserades i slutet av augusti och kommer gå under hösten 2023.