Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.

Nyrekrytering

Mentor välkomnar ny marknadschef

Retorikern Sofia Kacim är nytillträdd marknadschef för stiftelsen Mentor Sverige. Hon har blivit utsedd till en av Sveriges mest inflytelserika kommunikatörer och har lång erfarenhet av ideellt engagemang. Nu vill hon stärka varumärkeskännedomen för Mentor med kommunikation som når unga på deras villkor.

– Vi är otroligt glada över att ha rekryterat Sofia Kacim till marknadschef för Mentor Sverige. Hon har helt rätt kompetens och bakgrund för jobbet eftersom hon har djupa insikter kring hur unga idag ser på världen och hur och var de kommunicerar – en nyckelfaktor för vår verksamhet, säger Cecilia Bernard, generalsekreterare för Mentor Sverige.

Sofia Kacims mål som ny marknadschef är att få fler att inse att mentorskap för unga är ett effektivt och meningsfullt sätt att få fler unga att känna framtidstro. Därför kommer hon att ta ett helhetsgrepp kring kommunikationen och sätta en ny strategi för att öka varumärkeskännedomen, där kommunikationen med och för unga är en nyckel.

Hon vill sätta fokus på berättelserna om de lyckade matchningarna, om ungdomar som vågat ta större kliv och drömma om ett nytt jobb för att man haft en mentor som visat riktningen eller öppnat upp en dörr.

– Om ungdomarna tycker att vi gör ett bra jobb och berättar det för sina kompisar, lärare, rektorer och föräldrar är det den bästa marknadsföringen vi kan få. Därför är det viktigt att kommunikationen blir på ungdomarnas villkor. Det får inte bli som det ofta blir, att vi kommunicerar över huvudet på unga, säger Sofia Kacim.

Mentorskap för social hållbarhet 

Hon menar också att mentorskap är ett attraktivt sätt för näringslivet att förstärka sitt arbete med social hållbarhet, där arbetsgivaren bla kan erbjuda sina anställda att bli mentorer genom Mentor. Något som också stärker deras egna attraktionskraft som arbetsgivare.

Mentor har en unik position, med en fot i skolan, en i näringslivet och en i hovet. På så vis utgör vi knytpunkten för det vi vill jobba med – att stärka unga människors självkänsla!

Sofia Kacim, Marknadschef på Mentor Sverige

Om Sofia Kacim

Sofia Kacim är retorikexpert och har drivit den egna byrån Kacim Comms, där hon bland annat föreläst om generation Y. Hon har bland annat synts som jurymedlem i tv-programmet Retorikmatchen, som retorikexpert i Tidningen Chef och retorikcoach i TEDxStockholm. 2018 utsågs hon till en av Sveriges mest inflytelserika kommunikatörer av tidningen Resumé. Sofia Kacim har även grundat det globala nätverket HON (Her Global Network), som samlar kvinnor flera städer i världen. Hon har även en bakgrund som kommunikationskonsult på Per Schlingman AB. 

Författare: Amanda Soltanian