Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.

Rundabordssamtal i Almedalen

Hur kan vi tillsammans stärka ungas framtidstro i en allt mer digitaliserad värld?

För andra året i rad bjöd Mentor Sverige in till ett rundabordssamtal under Almedalsveckan. Med fokus på hur vi kan ge unga vägledning, kunskap och självförtroende för att navigera i en snabbt föränderlig arbetsmarknad. Med utgångspunkt i regeringens nya STEM-strategi diskuterade deltagarna hur näringsliv, skola och civilsamhälle kan samverka för att skapa förutsättningar för fler unga att upptäcka och våga satsa på utbildning och karriär inom teknik, naturvetenskap, ingenjörskap och matematik. Deltagarna i samtalet var representanter från Skanska, KPMG, Tetra Pak, Natur & Kultur, Beijer Bygg, Telenor, Tietoevry, Preem, SEB, Länsförsäkringar, Microsoft Sweden, ICA Fastigheter, BankID, Linköpings universitet, Svenskt Näringsliv och Teknikföretagen.

Mentor Sveriges Sofia Kacim, KPMG:s Matilda Bergström och Mentor Sveriges Alexander Rosenberg

Rundabordssamtalet hölls hos vårt General Partner KPMG och samlade representanter från olika sektorer och företag som alla delade sitt engagemang och sina erfarenheter kring temat. Mentor Sveriges marknadschef Sofia Kacim inledde med att lyfta hur mentorskap och samverkan med näringslivet är avgörande för att möta framtidens kompetensbehov. Närvarade gjorde även organisationens insamlingschef Alexander Rosenberg och kommunikatör Filippa Bejhed.

Camilla Georgsson från Teknikföretagen

Camilla Georgsson är specialist på kompetensförsörjning hos Teknikföretagen och berättade om hur behovet av STEM-kompetens ökar i arbetslivet och att vi måste attrahera fler unga till området för att möta framtidens kompetensbehov. Hon lyfte att vi behöver tänka bredare än frågor som ”Gillar du matte?” och i stället anpassa insatser till olika målgrupper med skilda drivkrafter. Camilla betonade också vikten av samarbete mellan utbildningssystemet och näringslivet för att den nya STEM-strategin ska lyckas.

Kristin Lindmark från Telenor

Därefter tog deltagarna vid med egna perspektiv. På Telenor arbetar man aktivt för att locka fler tjejer till teknikbranschen, bland annat genom initiativet Introduce a Girl to Engineering Day. Kristin Lindmark lyfte hur viktig en tidig introduktion till teknik och naturvetenskap är för att bryta könsstereotyper och inspirera till fler framtida yrkesval.

Matilda Bergström från KPMG

Matilda Bergström från KPMG reflekterade över värdet i omvänt mentorskap, där unga nyanställda med teknisk kompetens får möjlighet att lära ut till seniora kollegor – något som stärker både kultur och kunskapsutbyte inom företaget.

Elizabeth Anderberg från Tetra Pak

Tetra Pak, representerat av Elizabeth Anderberg, betonade vikten av att låta studenter avsluta sina utbildningar innan företagen rekryterar dem – en förutsättning för att både individ och arbetsgivare ska kunna möta framtiden långsiktigt och hållbart.

Anders Ynnerman från Linköpings universitet

Vid Linköpings universitet har Anders Ynnerman arbetat med att tillgängliggöra teknik och forskning för barn och unga i socioekonomiskt utsatta områden. Han menade att vi bör tala mindre om tekniken i sig och mer om dess möjliggörande kraft – och använda storytelling för att väcka intresse.

Mathias Arvidsson från KPMG

Mathias Arvidsson, vd på KPMG Sverige, underströk vikten av att väcka teknikintresse tidigt. Han betonade behovet av att gå från att prata om vad vi behöver till hur vi når dit – och att konkret visa unga vägen.

Caroline Atelius från Microsoft Sweden

Microsoft Sweden lyfte vikten av förebilder. Caroline Atelius berättade om initiativet IT Girl of the Year, där en gemensam nämnare för samtliga finalister var att de haft en tydlig förebild som inspirerat deras val av utbildning och karriär.

Johan Olsson från Svenskt Näringsliv

Från Svenskt Näringsliv deltog Johan Olsson, som belyste skolans centrala roll i kompetensförsörjningen. Han uttryckte starka förhoppningar om regeringens STEM-delegation, men betonade samtidigt behovet av lokala förebilder och konkreta förändringar i läroplanen.

Kaisa Fexe från BankID

BankID:s Kaisa Fexe delade en personlig reflektion kring hur många unga upplever att endast ekonomistudier leder till säkra jobb. Hon menade att vi måste förändra bilden av ingenjörsyrken och samtidigt göra programvalen lättare att förstå.

David Haak från Mentor Sverige

Mentor Sveriges styrelseordförande David Haak betonade vikten av inkluderande utbildning. Han berättade hur teknikinriktningar som bygger på problemlösning snarare än språk, som exempelvis på KTH, kan vara ett sätt att sänka trösklar för elever med annat modersmål än svenska.

Veronica Foberg Gustafsson från Beijer Bygg

Hos Beijer Bygg är en av de stora utmaningarna att få fler tjejer att välja tekniska yrken. Veronica Foberg Gustafsson berättade om företagets arbete med inspiration och praktiska initiativ som byggkollo för att väcka nyfikenhet hos yngre målgrupper.

Sara Wennmark från ICA Fastigheter

Sara Wennmark från ICA Fastigheter delade erfarenheter från ett projekt där ungdomar får möjlighet till praktik via ett bemanningsföretag – en modell som visat sig framgångsrik och lett till anställningar efter prao-året.

Lotta Brilioth Biörnstad från Natur & Kultur

Natur & Kultur, representerat av Lotta Brilioth Biörnstad, arbetar både med att ta fram inspirerande läromedel och finansiera forskning om matteångest. Hon lyfte vikten av att skapa positiva erfarenheter i klassrummet och inspirera fler att våga satsa på STEM.

Anna Gulliksen från Tietoevry

Anna Gulliksen från Tietoevry pekade på vikten av att attrahera talang tidigt. Hon konstaterade att trots att många unga ser teknik som ett framtidsyrke är det få som väljer det – något som kan förändras med fler förebilder och ökad tydlighet kring karriärvägar.

Sofia Lagerkvist från Preem

Preem arbetar man för att nå ut till ungdomar redan i årskurs 7. Sofia Lagerkvist berättade hur viktigt det är att tidigt visa vilka yrken som finns – särskilt på mindre orter där företaget är en av få stora arbetsgivare.

Jonas Andé från Skanska

Skanskas Jonas Andé lyfte hantverksyrkenas betydelse. Många av företagets medarbetare börjar som hantverkare men gör karriär internt. Därför är det avgörande att tidigt visa att en yrkesutbildning inte utesluter en framtida ledarroll.

Lena Hedlund från Länsförsäkringar

Lena Hedlund jobbar med rekrytering och talangutveckling på Länsförsäkringar och poängterade vikten av att nå ungdomar i tid och att inspirera till val som leder till en meningsfull framtid.

Ulrika Areskog Lilja från SEB

SEB arbetar man för att bredda bilden av teknik och finans. Ulrika Areskog Lilja lyfte vikten av storytelling i branscher där många unga saknar insyn – och berättade om initiativet Pink Programming som riktar sig särskilt till kvinnor inom tech.

Samtalet avslutades i en hoppfull ton med ett gemensamt konstaterande: framtidens kompetensförsörjning kräver inte bara samverkan och inspiration, utan insatser som gör skillnad redan innan gymnasievalet. Genom att låta unga möta förebilder från arbetslivet, erbjuda konkreta inblickar i olika yrken och visa hur teknik, vetenskap och problemlösning faktiskt förändrar världen, kan vi stärka deras framtidstro. Mentor Sveriges verksamhet är ett exempel på hur civilsamhälle och näringsliv tillsammans kan bidra – genom mentorskap, klassrumsbesök och aktiviteter som gör framtiden mer begriplig, möjlig och motiverande för varje ung människa.

Vill du som företagare investera i en organisation som arbetar förebyggande med unga? Klicka här för att läsa mer om våra partnerskap.

Författare: Filippa Bejhed
Fotograf: Julia Stjernlöf