Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.

Ungdomarna med personal

Studiebesök på AstraZeneca

Elever från Järvaskolan lär sig om forsking

I november åkte en klass från årskurs nio på Järvaskolan på ett inspirerande studiebesök till vårt partnerföretag AstraZeneca som en del av vårt Boost4life-program. Ett projekt med syfte att stärka ungas mentala hälsa och välbefinnande. Högstadieeleverna får träffa medarbetare från företaget och ledare från Mentor för att prata om framtidsfunderingar och möjligheter. Målet är att fler ungdomar ska få förebilder i vardagen och därmed stärka sin framtidstro. Denna gång fick eleverna möjlighet att besöka AstraZeneca’s produktionsanläggning i Södertälje.

Under besöket fick eleverna delvis en inblick i AstraZenecas verksamhet genom fem olika stationer. Vid fyra av stationerna mötte de 2-4 anställda som delade med sig av sina yrkesroller, karriärresor samt fritidssysslor. Den femte stationen var en interaktiv övning där eleverna fick arbeta med sina personliga mål. Där diskuterade de var de befinner sig idag, vilka mål de har för framtiden och hur de kan ta sig dit.

Elever och personal från Astra Zeneca runt ett bord
Diskussioner om arbetskarriär
Ungdomarna berättar

Det blev ett dynamiskt möte som inte bara gav insikter om yrkeslivet. Det inspirerade även eleverna att reflektera över sina egna framtidsdrömmar och planer. Efter studiebesöket fick vi möjlighet att prata med två elever, Sabarin och Ikram, för att höra deras tankar om dagen.

Vad var det roligaste med dagen?

”Vi tyckte att övningen där vi gick igenom mål och planering var mest intressant,” svarade Sabarin.
”Jag hade inte planerat så mycket för min framtid tidigare, men den här övningen fick mig att börja tänka på hur jag kan ta ansvar för mina mål. Det var också väldigt fint här, vilket gjorde upplevelsen ännu bättre” Ikram håller med:

Övningen fick oss verkligen att tänka på livet och hur vi kan börja arbeta mot våra mål. Det var häftigt att se miljön här och jag hade velat gå runt och se ännu mer.

Två ungdomar
Eleverna Ikram och Sabarin
Var det något speciellt som väcktes under besöket?

”Ja, absolut! Planering och vikten av att skapa kontakter.” sa Sabarin. Ikram log och berättade: ”Det här besöket fick mig att börja tänka på att skaffa kontakter inom olika områden. Jag vill en dag åka till rymden för att se om jorden verkligen är rund, så det här var ett steg i rätt riktning för mig.”

Lärde ni er något nytt idag?

Jag lärde mig många nya ord och yrkesbegrepp. Det var fascinerande att höra hur de på AstraZeneca arbetar med både natur och medicin. Deras sätt att förklara gjorde mig väldigt intresserad, och jag fick svar på alla mina frågor. Det var verkligen inspirerande.

Sabarin höll med: ”De förklarade allting väldigt tydligt, och det gjorde mig lite mer intresserad av medicin. Det fick mig att tänka att kanske detta är något jag skulle vilja jobba med i framtiden.”

Ungdomarnas drömmar om framtiden
Har ni några drömmar inför framtiden?

Ikram skrattade och sa: ”Ni kan nog gissa vad min dröm är nu. Jag vill resa till rymden! När jag var liten ville jag bli astronaut, men jag började också tänka på hur mycket tid jag skulle vara borta från familjen. Nu funderar jag på att jobba inom rymdindustrin på något sätt. Den här dagen fick mig att tänka tillbaka på den drömmen.”

Sabarin delade sin vision: ”Jag vill flytta till Spanien och kunna jobba fritt runtom i världen. Jag ser inte mig själv sitta på ett kontor med en dator, utan jag vill ha friheten att kunna resa och arbeta var jag vill.”

Personal med elever sittande i en soffa
Personalen berättar om sin väg dit de är idag
Medarbetare från AstraZeneca berättar.

För att ge en djupare förståelse för varför det är så viktigt att engagera unga människor i initiativ som Boost4Life, passade vi på att prata med några av de anställda på AstraZeneca, som delade sin syn på att bjuda in ungdomar till arbetsplatsen.

Piiha-Lotta Jannok fick frågan om varför hon tycker det är viktigt att bjuda in ungdomarna till deras arbetsplats. ”Det är viktigt för att ge ungdomarna en inblick i arbetslivet, visa på de olika yrkesmöjligheter som finns och betona vikten av utbildning. Det hjälper dem att förstå vad som krävs för att lyckas och kan inspirera dem att göra medvetna val för framtiden. Det finns många olika yrken och arbeten som man inte vet om när man är ung, och knappt när man blivit vuxen heller. Detta är en fantastisk möjlighet att kunna upplysa ungdomarna om vilka möjligheter som finns.”

Piiha-Lotta berättade vidare om den positiva effekten av att ge ungdomarna denna typ av möjlighet:

Genom att visa på bredden av yrken och ge en insyn i hur en arbetsplats fungerar, hoppas vi kunna öppna deras ögon för nya vägar. Och inte minst, ge dem självförtroende att tänka på sina egna framtidsmål.

Personal från AstraZeneca
Piiha-Lotta Jannok tillsammans med kollegor

Vem var du som 15-åring? En annan medarbetare berättar:
”Jag var nyfiken men relativt osäker på vilka vägval jag skulle göra i livet. Det jag lärde mig under min väg ut i livet var att fokusera på ämnen jag tyckte var kul, för då var det lättare att utvecklas och hitta drivkraft.”

Vikten av företags engagemang i ungdomars framtid.

Ungdomarna är vår framtid. Kan vi ge stöd och inspiration samt visa på de möjligheter som finns, både hos AstraZeneca och i andra yrken och företag, så har vi bidragit till något viktigt i deras liv.

Piiha-Lotta fyllde i: ”Det är också en chans att ge ungdomarna vägledning, inspiration och stöd i deras utbildnings- och yrkesval. Företag sitter på mycket kunskap och erfarenhet som kan delas, och genom att engagera oss i Mentor får vi vara med och forma framtidens arbetskraft på ett positivt sätt.”

Studiebesöket hos AstraZeneca blev en viktig del av Boost4Life-programmet, där eleverna fick en unik möjlighet att utforska en ny värld av möjligheter. Genom att möta yrkesverksamma och få en inblick i deras arbetsvardag väcktes nya tankar och idéer hos eleverna, och många gick därifrån med förnyad inspiration och en känsla av att allt är möjligt.

 

Vill du veta mer om hur t ex ditt företag skulle kunna engagera sig för att få fler unga att få en ökad framtidstro? Läs mer här