Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.
Under höstlovet drog vi i gång TUI Futureshapers Sweden, ett återkommande bootcamp för att öka ungas motivation, självförtroende och entreprenöriella färdigheter. Tolv ungdomar deltog i vårt första bootcamp i Botkyrka, där de arbetade fram affärsidéer inom turism, hållbarhet och mentorskap. Programmet möjliggörs av TUI Care Foundation och organiseras i samarbete med Mentor Sverige och The Good Talents.
Deltagarna, som är mellan 15 och 20 år och bor i Botkyrka-området, har under veckan utvecklat innovativa lösningar på en hållbarhetsutmaning. Genom att arbeta med verkliga case får de lära sig viktiga färdigheter inom kreativitet, teambuilding, projektplanering, socialt entreprenörskap och ledarskap. Målet är att stärka deras framtida möjligheter i arbetslivet och ge dem verktyg för att skapa hållbar förändring. Veckan avslutades med att ungdomarna fick pitcha sina idéer för en jury med representanter från TUI Sverige, Mentor Sverige och Botkyrka kommun.
Prins är 17 år och en av deltagarna i TUI Futureshapers Sweden. Hans grupp jobbade med att besvara frågan “Hur kan vi skapa arbetstillfällen för unga i Botkyrka inom turism?” De tog fram en affärsidé på en app för unga som söker jobb.
– Efter programmet, är jag mycket mer självsäker. Jag verkligen uppskattar den här tiden jag har fått här. Det har varit jättelärorikt. Jag har verkligen fått se en ny aspekt av mig själv. Jag har fått lära mig nya saker, typ som marknadsföring och networking. Jag har fått lära mig mycket, berättar han.
Annika Nilsson på TUI Sverige var med som coach under veckan samt tog del av gruppernas pitch under sista dagen.
– Veckan var verkligen inspirerande. Ungdomarna imponerade på många sätt och det var verkligen en härlig energi mellan alla deltagare. Jag blev också imponerad hur de tog emot feedback och lyckades få fram så fina presentationer på så kort tid. De gav oss flera tankar och idéer på saker vi kan förbättra i erbjudande till kunden, säger hon.
Hur kan man göra Botkyrka till ett attraktivt turistområde? Det var frågan för gruppen som Reem, 18 år, ingick i. Gruppen presenterade en omfattande plan för området som innehöll en multikulturell marknad, lekland för barn och en ombyggnation av Hallunda centrum till en mer attraktiv destination med utvecklat matkoncept. Reem berättar att programmet gjort att hon utvecklats som person och att hon lärt sig att både prestera och samarbeta bättre.
– Jag känner mig mer självsäker. Jag vet att jag kan bättre än vad jag trodde, så jag är självsäker. Jag tror att jag kan klara av sådant som jag inte trodde jag skulle kunna göra innan, säger Reem.
Författare: Filippa Bejhed