Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.
Samhällsbyggnadsbolaget (SBB) är Nordens största ägare av social infrastruktur. För vd Ilija Batljan är samarbetet med Mentor Sverige en naturlig del av verksamheten.
Som partner till Mentor vill vi ge ungdomar en inblick i vuxenvärlden samtidigt som vi aktiverar vårt sociala hållbarhetsarbete, säger Ilija Batljan
– Arbetet består bland annat i att våra anställda engagerar sig som mentorer, eller att de åker ut till skolorna och föreläser om sina jobb. På så sätt får unga en inblick i vuxenvärlden, samhället och arbetsmarknaden de kanske inte fått annars. Det hjälper samtidigt oss att uppnå våra sociala hållbarhetsmål, men även att synas som framtida potentiella arbetsgivare, säger han.
Vi på Mentor Sverige arbetar tillsammans med våra partner med att stärka ungdomar i socioekonomiskt utmanade områden och ge dem framtidstro samtidigt som vi arbetar för en positiv samhällsförändring. Vi engagerar anställda hos våra företagspartners via olika mentorprogram. Dels handlar det om individuellt mentorskap där man under sex månader har tolv träffar med en ungdom. Sedan har du som företag också chans att vara på plats i skolorna och få insikt i hur det är att vara ung idag.
Inte bara för samhället som helhet, utan många gånger visar det sig att investeringen på sikt också genererar ett mervärde för det engagerade företaget.
– Vissa ungdomar som bor i ett socioekonomiskt utmanat område missgynnas och riskerar att inte få ta del av samhället fullt ut. Vi vill frigöra ungdomars inre potential genom att stärka deras självkänsla och öka deras framtidstro genom att visa vad som en möjligt, säger Cecilia Bernard.
– Jag har fått höra hur mentorer efteråt sagt att de själva lärt sig mycket om unga och om Sverige idag. För ett företag är det också chansen att förstå de unga, nästa generation som är på väg, men också att själva synas och träffa framtida potentiella medarbetare, fortsätter säger Cecilia.
Vi tror på kraften av goda förebilder i vuxenvärlden. Vi jobbar mot åldersgruppen 13–17 år i syfte att stärka deras självkänsla och låsa upp deras potential.
Cecilia berättar vidare om om hur preventiva insatser är vetenskapligt bevisat mest effektiva för att bygga ett hållbart samhälle. I en studie genomförd av Boston Consulting Group gjordes en analys av Mentors verksamhet. Uppskattningsvis går varje krona investerad sju gånger tillbaka till samhället.
– Vi planerar en egen vetenskaplig studie snart, säger hon men betonar att allt inte heller är kvantitativt mätbart i rena pengar. Den verkliga vinsten är att öppna dörrarna ungdomar som lever i utmanande områden och skapa en framtid där de kan känna sig bekväma i alla rum. Visa dem att samhället är till också för dem, säger hon avslutningsvis.
Läs mer om du vill veta hur ditt företag kan bidra till en hållbar samhällsutveckling för unga.