Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.
Mentor Sverige möter årligen 22 000 ungdomar och hör nu en generation som reflekterar såväl som berörs av utvecklingen av coronaviruset. Nu lyfter Mentor fram ungdomars röster om utvecklingen och problematiserar kring de konsekvenser olika framtidsscenarion innebär, för både individer och samhället i stort.
– Jag kan tänka mig för ungdomar som redan har det svårt i skolan att det blir ännu svårare för dem att få hemundervisning på en dator, och alla har ju dessutom inte en dator hemma. Så den biten är ju jättesvår, säger HaidarAhmed, 17 år, som går första årskursen på gymnasiet Thorén Business School.
För Huda Omar, 17 år, som läser första året i flygteknik på Bromma gymnasium, skapar skolstängningen en oro inför hennes mål att bli pilot. Likt sina vänner brottas hon med sin prestationsångest och ovissheten om framtiden.
– Jag har planerat för de kommande åren och mitt mål är att vara färdigutbildad pilot när jag är 21 år. Då kör jag mitt flygplan, men nu när allt är osäkert och delar av samhället stängs ner så vet jag inte hur det kommer bli. Jag jobbar extra för att kunna ha råd med hela utbildningen och nu kan jag inte det. Jag är inte rädd men det lämnar en ryslig känsla, säger Huda Omar.
Många har fortfarande möjlighet att gå till skolan men känner också effekterna av att delar av samhället mer eller mindre har stängts ner, så som restauranger, arbetsplatser och gymnasier.
– Jag är hemma mycket mer nu. Jag kan inte träffa kompisar på samma sätt som förut och det är tråkigt. Det är väldigt oroligt och sen kan man bli rädd också – tänk om det smittar en själv, ens vänner eller familj, säger Faneez Shah, 15 år, som går i årskurs 8 på Rönnenskolan i Malmö.
Jag är inte rädd men det lämnar en ryslig känsla i kroppen
Huda Omar
Skolan kan vara både en fristad eller en orsak till oro. Länder runtom Europa har alla vidtagit åtgärder för att minska spridningen av coronaviruset. I skrivande stund är grundskolorna i Sverige fortfarande öppna och åsikterna om huruvida de bör stängas går isär. För många ungdomar är skolan en trygg plats, kanske rentav en fristad från en jobbig hemsituation eller en av de få fungerande rutiner som finns.
– Det är många svåra beslut som behöver fattas nu för att samhället ska klara denna situation på bästa sätt. Det är viktigt att vi lyssnar och ser de konsekvenser som det innebär för många grupper och försöker lindra dessa. För ungdomar kan det bland annat leda till eller förstärka befintlig psykisk ohälsa, göra att känslan av tillhörighet och gemenskap försvagas eller att framtidshopp byts mot framtidsoro. Vi som finns runt ungdomar behöver ta dessa tankar och känslor på allvar och vara ett stöd samt visa på de saker som får oss att må bättre, såsom att etablera nya rutiner, röra på oss och hitta andra sätta att umgås än vanligt, säger Sara Revell Ford, generalsekreterare på Mentor Sverige.