Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.
Canon och Mentor Sveriges samarbete påbörjades tidigare i år och vi fick möjlighet till en pratstund med deras vd Christer Byfors. Christer återkommer till Canons företagsfilosofi och kärna ”Kyosei” som är ett japanskt ord och står för ”att leva och arbeta tillsammans för allas bästa”. Filosofin ligger till grund för företagets alla handlingar och var en av anledningarna till att Canon ville samarbeta med Mentor.
Mentor och Canon delar grundvärderingar och Kyosei-filosofin. Det var också viktigt för oss att välja en partner som vi kan jobba med över tid. Drottningen beskrev det så bra på den partnerlunch ni bjöd in till – att det är bra om företag engagerar sig i närområdet. Valet av Mentor som partner föll sig naturligt.
Under hösten har initiativet Canon Young People Programme bedrivits tillsammans med ungdomar från Mentor Sveriges verksamhet. Ungdomarna har varit med i fyra workshoppar som syftar till att ge en djupare förståelse för hållbarhet, fotografi och visuellt berättande.
– Canon Young People Programme betyder mycket för oss på Canon och det är något vi bedrivit i många år. I programmet använder vi vår kunskap inom bild-, video- och dokumenthantering till att ge möjligheter för framförallt deltagarna, men även andra runt oss, att utveckla sina möjligheter samt sprida sina budskap för att påverka och förbättra inom hållbarhetsområdet.
I våras var flera av Canons medarbetare med på Mentor Boost på Kungsklippeskolan i Huddinge. Christer berättar att det varit väldigt uppskattat internt.
– Det är alltid en avvägning för den som ska i väg eftersom det blir ett avbrott i ens arbetsvardag, men det är alltid en väldigt stolt medarbetare som kommer tillbaka. Mentor Boost var en fantastisk upplevelse och coacherna blir otroliga ambassadörer för Mentor internt. Det är värdefullt att man kan bidra genom att berätta hur ett arbetsliv kan se ut och lyfta möjligheter. Vissa ungdomar man träffar kanske inte har vuxna förebilder som faktiskt tycker om att gå till jobbet.
För Christer är Mentor Boost ett exempel på employer branding eftersom det ger Canon en möjlighet att möta och påverka nästa generation. Det är viktigt för företaget i ett längre perspektiv eftersom de konstant letar efter ny kompetens.
– Canons medarbetare får engagera sig i Mentors program på arbetstid även om det såklart är individen som måste göra den faktiska insatsen. Det är ett engagemang som ger mycket och det är ett exempel på varför Canons samarbete med Mentor fungerar så bra!
Mentor är avgörande för oss för att kunna göra skillnad för unga i närområdet. Tillsammans kan vi åstadkomma så mycket mer!
Författare: Filippa Bejhed