Ungdomsröster om utvecklingen i Sverige av coronaviruset

Mentor Sverige möter årligen 22 000 ungdomar och hör nu en generation som reflekterar såväl som berörs av utvecklingen av coronaviruset. Nu lyfter Mentor fram ungdomars röster om utvecklingen och problematiserar kring de konsekvenser olika framtidsscenarion innebär, för både individer och samhället i stort.

Coronaviruset lämnar ingen opåverkad. För ungdomar innebär det inte minst en synliggjord osäkerhet inför framtiden och skolgången. Det väcker frågor och funderingar om hur samhället kommer förändras och hur det påverkar dem. Mentor Sverige möter blandade känslor över den nuvarande situationen och hur den utvecklas.

– Jag kan tänka mig för ungdomar som redan har det svårt i skolan att det blir ännu svårare för dem att få hemundervisning på en dator, och alla har ju dessutom inte en dator hemma. Så den biten är ju jättesvår, säger HaidarAhmed, 17 år, som går första årskursen på gymnasiet Thorén Business School.

För Huda Omar, 17 år, som läser första året i flygteknik på Bromma gymnasium, skapar skolstängningen en oro inför hennes mål att bli pilot. Likt sina vänner brottas hon med sin prestationsångest och ovissheten om framtiden.

– Jag har planerat för de kommande åren och mitt mål är att vara färdigutbildad pilot när jag är 21 år. Då kör jag mitt flygplan, men nu när allt är osäkert och delar av samhället stängs ner så vet jag inte hur det kommer bli. Jag jobbar extra för att kunna ha råd med hela utbildningen och nu kan jag inte det. Jag är inte rädd men det lämnar en ryslig känsla, säger Huda Omar.

Många har fortfarande möjlighet att gå till skolan men känner också effekterna av att delar av samhället mer eller mindre har stängts ner, så som restauranger, arbetsplatser och gymnasier.

– Jag är hemma mycket mer nu. Jag kan inte träffa kompisar på samma sätt som förut och det är tråkigt. Det är väldigt oroligt och sen kan man bli rädd också – tänk om det smittar en själv, ens vänner eller familj, säger Faneez Shah, 15 år, som går i årskurs 8 på Rönnenskolan i Malmö.

 

Jag är inte rädd men det lämnar en ryslig känsla i kroppen

Huda Omar

Skolan kan vara både en fristad eller en orsak till oro. Länder runtom Europa har alla vidtagit åtgärder för att minska spridningen av coronaviruset. I skrivande stund är grundskolorna i Sverige fortfarande öppna och åsikterna om huruvida de bör stängas går isär. För många ungdomar är skolan en trygg plats, kanske rentav en fristad från en jobbig hemsituation eller en av de få fungerande rutiner som finns.

– Det är många svåra beslut som behöver fattas nu för att samhället ska klara denna situation på bästa sätt. Det är viktigt att vi lyssnar och ser de konsekvenser som det innebär för många grupper och försöker lindra dessa. För ungdomar kan det bland annat leda till eller förstärka befintlig psykisk ohälsa, göra att känslan av tillhörighet och gemenskap försvagas eller att framtidshopp byts mot framtidsoro. Vi som finns runt ungdomar behöver ta dessa tankar och känslor på allvar och vara ett stöd samt visa på de saker som får oss att må bättre, såsom att etablera nya rutiner, röra på oss och hitta andra sätta att umgås än vanligt, säger Sara Revell Ford, generalsekreterare på Mentor Sverige.

Senaste nyheterna

Visa alla nyheter

Broadgate blir ny partner till Mentor

Mentor Sverige har nyligen inlett ett nytt partnerskap med fastighetsbolaget Broadgate Real Estate (Broadgate). Genom samarbetet vill Broadgate engagera sina anställda...
Läs mer

Mentor beviljas Postkodlotteriets Drömprojekt

Mentor Sverige, Scouterna och Friluftsfrämjandet ska tillsammans ge unga chansen att stärka sig själva och uppleva äventyr med naturen som...
Läs mer

SEB - Mentor Boost för Fryshuset grundskola på Handelshögskolan

F1RST, som är ett community av Handelshögskolan, har anordnat en temavecka för Fryshuset grundskola där de fått besök och själva...
Läs mer

H&M - Mentor Boost på Hammerstaskolan

Årets första månad, och för elever starten på den nya terminen, fylldes av workshopen Mentor Boost på flera skolor i...
Läs mer

Mentor träffar värdegrundspedagog Lovisa Fältskog Johansson

Sätraskolan i Stockholm är en av Mentor Sveriges tolv fokusskolor som vi samarbetar nära. Vi fick en pratstund med skolans...
Läs mer

Mentor International i Stockholm

I veckan möttes representanter från vitt skilda kulturer från Mentor International i Stockholm för spännande samtal, nära samarbete och kraftsamling...
Läs mer

Gruppmentorskap är nu öppet för anmälan 

I dag öppnar vi anmälan till Mentor Sveriges nya satsning – Gruppmentorskap. Gruppmentorskap är intressebaserade mentorskap där mindre grupper ungdomar...
Läs mer

Pangea - Mentor Boost på Grimstaskolan

Under en förmiddag i november höll vi vår workshop Mentor Boost för nyfikna elever på Grimstaskolan i Vällingby.
Läs mer

Mentors panelsamtal på MR-dagarna i Örebro

Hur skapar vi ett samhälle som är tryggt och säkert och vad behöver dagens unga för stöd för att det...
Läs mer

Mentor Talks – Ungdomar och inkludering

Vill du veta vad ungdomar tycker att du som vuxen kan bli bättre på? Vill du få tips och råd...
Läs mer