Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.

Den digitala rådgivarens bästa tips om att nå ut till ungdomar online

Vi fick oss en pratstund med den digitala rådgivaren, föreläsaren och författaren Johannes Gustavsson. I den här artikeln delar han med sig av sina bästa råd om hur man förstår samt når ut till den yngre generationen och vad man kan lära av dem.

Johannes tog sina första steg i mediebranschen redan som 16-åring när han startade en podd med en vän och ”resten är historia”. Det ledde till att han var med och genomförde en influencerturné samt en papperstidning om sociala medier. I dag föreläser han för skolpersonal till ledningsgrupper om sina insikter om att förstå unga på nätet lite bättre. Johannes har även gett ut en bok där han har samlat alla sina tidigare erfarenheter om ungdomar på sociala medier.

Vad fick dig att skriva den här boken? 

– Jag ville täppa igen det där gapet mellan de olika generationerna som jag själv märkt av i mitt arbete. Dagens vuxna minns ju fortfarande ett liv före internet, men det gör inte de som är födda på 00-talet. Det är klart att det skapar förvirring – både hemma, i skolan och på arbetsplatsen. Allt har förändrats.

Det här är en otroligt medveten generation med starka värderingar och åsikter

Johannes Gustavsson om generation Z

Vad ska man tänka på om man vill nå ut till ungdomar online? 

– Det här är en otroligt medveten generation med starka värderingar och åsikter. Det är både positivt och negativt. Positivt för varumärken som står upp för en viss sak och därmed få trogna kunder. Negativt för företag som påstår att de är klimatsmarta, djurvänliga eller något annat, trots att de inte är det. Den sociala generationen är nämligen väldigt cyniska också – de genomskådar fulsälj och dubbelmoral.

Ett sätt att nå ut till ungdomar är via influencers, varför engagerar influencers ungdomar? 

– Jag tror att det till stor del handlar om att man relaterar till vissa personer. Många av dem pratar om sådant som man som ung kanske inte är bekväm att prata med sina föräldrar eller sina lärare om, till exempel sina erfarenheter av sex, relationer, ätstörningar, mobbning och alkohol. Det skapar en nära relation, trots att man kanske aldrig ens träffat varandra. Det är som om tv-programmet Bullen på 80-talet plötsligt fick ett kommentarsfält. Det är också därför det är viktigt att influencers tar ett ansvar i vilka företag som de samarbetar med och vilka åsikter de uttrycker, för att behålla sin trovärdighet.

Vilka är de vanligaste frågorna du brukar få av företag kopplat till fokuset i din bok?

– Just nu är nog den vanligaste frågan ”Ska vi finnas på TikTok?”. I allmänhet är det många frågor om var dagens unga spenderar sina dagar, säger Johannes och fortsätter:

– Vuxna gör skillnad på den fysiska och digitala världen. Det gör inte unga på samma sätt. Allt är en helhet istället.

 

Här kan du läsa mer om Johannes Gustavsson eller hans bok Uppfödd på nätet.

Senaste nyheterna

Visa alla nyheter

SEB är med på Mentor Boost

För Merisa Halilovic, Miriam Frey, Fatima Khamis och Linnéa Lindh från vårt partnerföretag SEB var det både tankeväckande och roligt...
Läs mer

Fullträff med vinterns Mentor Inspo Mega Äventyrligt självledarskap!

Vinterns Mentor Inspo Mega Äventyrligt självledarskap, Sveriges största digitala skolevent, samlade över 12 000 högstadie- och gymnasieelever. Ännu en gång...
Läs mer

Jurymedlem Özge Özen Zink om Hyllningskvällen

Özge Özen Zink är Partnership Manager på SEB och var med i juryn som utsåg vinnarna till utmärkelserna Årets mentor,...
Läs mer

Träffa Nils Styf på Hemsö

Hemsö har varit partnerföretag till Mentor Sverige under de senaste fem åren. De arbetar bland annat med att förvalta skolor...
Läs mer

Panelsamtal under gymnasiemässan

På Gymnasiemässan i Stockholm samlades tusentals ungdomar för att få kunskap om gymnasievalet. I år låg fokus på ungas psykiska...
Läs mer

H.M. Drottningens tal vid Mentors hyllningskväll

Den 7 november deltog Drottningen vid Mentors hyllningskväll på Konserthuset i Stockholm. Där delade hon ut diplom till Årets mentor...
Läs mer

Canon Young People Programme

Under hösten har nio mentorungdomar workshoppat kring hållbarhet, fotografi och visuellt berättande med det globala målet jämställdhet som tema. Det...
Läs mer

KPMG på Mentor Boost

För Moa Hellman, Davor Gudel och Amalia Major från vårt partnerföretag KPMG kändes det värdefullt att återuppleva de känslor och tankar man...
Läs mer

Vi träffar mentorn Mirka

Det var på spårvagnen Mirka Junninen läste budskapet ”Det är enklare att hitta sig själv om man är två som...
Läs mer

Mentors Hyllningskväll 2023

Årets mentor, Årets skola och Årets förebild utsågs under Mentors Hyllningskväll på Konserthuset i Stockholm i går. H.M. Drottning Silvia,...
Läs mer