Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.

Den digitala rådgivarens bästa tips om att nå ut till ungdomar online

Vi fick oss en pratstund med den digitala rådgivaren, föreläsaren och författaren Johannes Gustavsson. I den här artikeln delar han med sig av sina bästa råd om hur man förstår samt når ut till den yngre generationen och vad man kan lära av dem.

Johannes tog sina första steg i mediebranschen redan som 16-åring när han startade en podd med en vän och ”resten är historia”. Det ledde till att han var med och genomförde en influencerturné samt en papperstidning om sociala medier. I dag föreläser han för skolpersonal till ledningsgrupper om sina insikter om att förstå unga på nätet lite bättre. Johannes har även gett ut en bok där han har samlat alla sina tidigare erfarenheter om ungdomar på sociala medier.

Vad fick dig att skriva den här boken? 

– Jag ville täppa igen det där gapet mellan de olika generationerna som jag själv märkt av i mitt arbete. Dagens vuxna minns ju fortfarande ett liv före internet, men det gör inte de som är födda på 00-talet. Det är klart att det skapar förvirring – både hemma, i skolan och på arbetsplatsen. Allt har förändrats.

Det här är en otroligt medveten generation med starka värderingar och åsikter

Johannes Gustavsson om generation Z

Vad ska man tänka på om man vill nå ut till ungdomar online? 

– Det här är en otroligt medveten generation med starka värderingar och åsikter. Det är både positivt och negativt. Positivt för varumärken som står upp för en viss sak och därmed få trogna kunder. Negativt för företag som påstår att de är klimatsmarta, djurvänliga eller något annat, trots att de inte är det. Den sociala generationen är nämligen väldigt cyniska också – de genomskådar fulsälj och dubbelmoral.

Ett sätt att nå ut till ungdomar är via influencers, varför engagerar influencers ungdomar? 

– Jag tror att det till stor del handlar om att man relaterar till vissa personer. Många av dem pratar om sådant som man som ung kanske inte är bekväm att prata med sina föräldrar eller sina lärare om, till exempel sina erfarenheter av sex, relationer, ätstörningar, mobbning och alkohol. Det skapar en nära relation, trots att man kanske aldrig ens träffat varandra. Det är som om tv-programmet Bullen på 80-talet plötsligt fick ett kommentarsfält. Det är också därför det är viktigt att influencers tar ett ansvar i vilka företag som de samarbetar med och vilka åsikter de uttrycker, för att behålla sin trovärdighet.

Vilka är de vanligaste frågorna du brukar få av företag kopplat till fokuset i din bok?

– Just nu är nog den vanligaste frågan ”Ska vi finnas på TikTok?”. I allmänhet är det många frågor om var dagens unga spenderar sina dagar, säger Johannes och fortsätter:

– Vuxna gör skillnad på den fysiska och digitala världen. Det gör inte unga på samma sätt. Allt är en helhet istället.

 

Här kan du läsa mer om Johannes Gustavsson eller hans bok Uppfödd på nätet.

Senaste nyheterna

Visa alla nyheter

Boost4Life med AstraZeneca och Mentor Sverige

Nu har ett år gått av Boost4Life, AstraZenecas och Mentor Sveriges pilotprojektet för att stärka ungas mentala hälsa och välbefinnande....
Läs mer

Mentor Sverige på Järvaveckan 2024

Vad krävs för att frigöra ungdomars fulla potential inom arbetslivet? Denna fråga stod i centrum för Mentor Sveriges panelsamtal på...
Läs mer

Mentor Sverige i samarbete med Visa Foundation

I dag offentliggjorde Mentor Sverige ett bidrag på 250 000 dollar från Visa Foundation för att stödja organisationens verksamhet. Mentor...
Läs mer

Ungdomar skapar ny kollektion för Barnens IKEA

Tillsammans med vår partner IKEA och organisationen Möllans Basement har femton ungdomar i Malmö fått delta i ett Gruppmentorskap, med...
Läs mer

Mentor Sveriges seminarium

Den 20 maj arrangerade Mentor Sverige ett seminarium i Bernadottebiblioteket på Kungliga Slottet, för att informera om organisationens arbete och...
Läs mer

KPMG och Tetra Pak på Mentor Boost

För coacherna Elizabeth Anderberg och Ibrahim Shaalan gav förmiddagen på Johannesskolan i Malmö nya perspektiv och en känsla av tacksamhet....
Läs mer

Träffa Johan Skoglund på JM

Byggbolaget JM har engagerat sig i Mentor Sveriges verksamhet och inspirerat unga inför framtidens liv och arbetsliv sedan 2001. För...
Läs mer

Sveriges största digitala skolevent

Sveriges största digitala skolevent är tillbaka med ett rekordstort intresse och denna gång handlar det om Framtidens Jobb! Mentor Inspo...
Läs mer

Ser fram emot att få fler unga att tro på sig själva

Vi på Mentor är stolta över att presentera Ella Tiritiello, den begåvade artisten bakom den gripande tolkningen av ”For A...
Läs mer

Mentor Sveriges inspirationslunch

Tidigare i april bjöd Mentor Sverige in sina partnerföretag till advokatfirman Cederquists vackra lokaler för att berätta om verksamheten, lyfta...
Läs mer