Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.

Den digitala rådgivarens bästa tips om att nå ut till ungdomar online

Vi fick oss en pratstund med den digitala rådgivaren, föreläsaren och författaren Johannes Gustavsson. I den här artikeln delar han med sig av sina bästa råd om hur man förstår samt når ut till den yngre generationen och vad man kan lära av dem.

Johannes tog sina första steg i mediebranschen redan som 16-åring när han startade en podd med en vän och ”resten är historia”. Det ledde till att han var med och genomförde en influencerturné samt en papperstidning om sociala medier. I dag föreläser han för skolpersonal till ledningsgrupper om sina insikter om att förstå unga på nätet lite bättre. Johannes har även gett ut en bok där han har samlat alla sina tidigare erfarenheter om ungdomar på sociala medier.

Vad fick dig att skriva den här boken? 

– Jag ville täppa igen det där gapet mellan de olika generationerna som jag själv märkt av i mitt arbete. Dagens vuxna minns ju fortfarande ett liv före internet, men det gör inte de som är födda på 00-talet. Det är klart att det skapar förvirring – både hemma, i skolan och på arbetsplatsen. Allt har förändrats.

Det här är en otroligt medveten generation med starka värderingar och åsikter

Johannes Gustavsson om generation Z

Vad ska man tänka på om man vill nå ut till ungdomar online? 

– Det här är en otroligt medveten generation med starka värderingar och åsikter. Det är både positivt och negativt. Positivt för varumärken som står upp för en viss sak och därmed få trogna kunder. Negativt för företag som påstår att de är klimatsmarta, djurvänliga eller något annat, trots att de inte är det. Den sociala generationen är nämligen väldigt cyniska också – de genomskådar fulsälj och dubbelmoral.

Ett sätt att nå ut till ungdomar är via influencers, varför engagerar influencers ungdomar? 

– Jag tror att det till stor del handlar om att man relaterar till vissa personer. Många av dem pratar om sådant som man som ung kanske inte är bekväm att prata med sina föräldrar eller sina lärare om, till exempel sina erfarenheter av sex, relationer, ätstörningar, mobbning och alkohol. Det skapar en nära relation, trots att man kanske aldrig ens träffat varandra. Det är som om tv-programmet Bullen på 80-talet plötsligt fick ett kommentarsfält. Det är också därför det är viktigt att influencers tar ett ansvar i vilka företag som de samarbetar med och vilka åsikter de uttrycker, för att behålla sin trovärdighet.

Vilka är de vanligaste frågorna du brukar få av företag kopplat till fokuset i din bok?

– Just nu är nog den vanligaste frågan ”Ska vi finnas på TikTok?”. I allmänhet är det många frågor om var dagens unga spenderar sina dagar, säger Johannes och fortsätter:

– Vuxna gör skillnad på den fysiska och digitala världen. Det gör inte unga på samma sätt. Allt är en helhet istället.

 

Här kan du läsa mer om Johannes Gustavsson eller hans bok Uppfödd på nätet.

Senaste nyheterna

Visa alla nyheter

Ett gruppmentorskap om entreprenörskap och företagsekonomi

Entreprenörskap, företagsekonomi och att gå från affärsidé till verklighet är några av områdena som Özge Özen Zink och Yasser Kaddour...
Läs mer

Tahir om sin medverkan i Mentor Boost

Tahir Khan är en av Mentor Sveriges mest flitiga volontärer och har engagerat sig som mentor, coach och inspiratör sedan...
Läs mer

AstraZeneca och Mentor Sverige i samarbete

Tillsammans med vår general partner AstraZeneca genomför vi pilotprojektet Boost4Life som syftar till att stärka ungas mentala hälsa och välbefinnande...
Läs mer

Champ på SEB om sin medverkan i Mentor Inspo

Chanakiet ”Champ” Sonthinoi är projektledare på SEB och har under våren deltagit i Mentor Inspo. Det är ett digitalt program...
Läs mer

7 miljoner kronor till arbetet för att stärka ungas framtidstro

Vid Svenska Postkodlotteriets Årliga utdelning den 14 mars stod det klart att Mentor Sverige är en av de 61 ideella...
Läs mer

Träffa vårt mentorpar Jonathan och Mehran

Det var sex år sedan som Jonathan och Mehran påbörjade sitt mentorskap i Göteborg. Under våren 2022, gjorde vi på...
Läs mer

Träffa Tone Myhre-Jensen på Advokatfirman Cederquist

Sedan 2014 har Advokatfirman Cederquist engagerat sig i Mentor Sveriges verksamhet och inspirerat unga inför framtidens liv och arbetsliv. För...
Läs mer

KPMG på Mentor Boost

En kall februarionsdag deltog fyra coacher från Mentor Sveriges partnerföretag KPMG i Mentor Boost. Eleverna och coacherna diskuterade inre och...
Läs mer

Rihab Garci blir gruppmentor

Rihab Garci kommer under våren vara gruppmentorer till ungdomar från Mentor Sverige – med inriktning mot litteratur och författarskap.
Läs mer

SEB är med på Mentor Boost

För Merisa Halilovic, Miriam Frey, Fatima Khamis och Linnéa Lindh från vårt partnerföretag SEB var det både tankeväckande och roligt...
Läs mer