Du måste acceptera cookies för inriktning för att kunna titta på videos via YouTube.

Den digitala rådgivarens bästa tips om att nå ut till ungdomar online

Vi fick oss en pratstund med den digitala rådgivaren, föreläsaren och författaren Johannes Gustavsson. I den här artikeln delar han med sig av sina bästa råd om hur man förstår samt når ut till den yngre generationen och vad man kan lära av dem.

Johannes tog sina första steg i mediebranschen redan som 16-åring när han startade en podd med en vän och ”resten är historia”. Det ledde till att han var med och genomförde en influencerturné samt en papperstidning om sociala medier. I dag föreläser han för skolpersonal till ledningsgrupper om sina insikter om att förstå unga på nätet lite bättre. Johannes har även gett ut en bok där han har samlat alla sina tidigare erfarenheter om ungdomar på sociala medier.

Vad fick dig att skriva den här boken? 

– Jag ville täppa igen det där gapet mellan de olika generationerna som jag själv märkt av i mitt arbete. Dagens vuxna minns ju fortfarande ett liv före internet, men det gör inte de som är födda på 00-talet. Det är klart att det skapar förvirring – både hemma, i skolan och på arbetsplatsen. Allt har förändrats.

Det här är en otroligt medveten generation med starka värderingar och åsikter

Johannes Gustavsson om generation Z

Vad ska man tänka på om man vill nå ut till ungdomar online? 

– Det här är en otroligt medveten generation med starka värderingar och åsikter. Det är både positivt och negativt. Positivt för varumärken som står upp för en viss sak och därmed få trogna kunder. Negativt för företag som påstår att de är klimatsmarta, djurvänliga eller något annat, trots att de inte är det. Den sociala generationen är nämligen väldigt cyniska också – de genomskådar fulsälj och dubbelmoral.

Ett sätt att nå ut till ungdomar är via influencers, varför engagerar influencers ungdomar? 

– Jag tror att det till stor del handlar om att man relaterar till vissa personer. Många av dem pratar om sådant som man som ung kanske inte är bekväm att prata med sina föräldrar eller sina lärare om, till exempel sina erfarenheter av sex, relationer, ätstörningar, mobbning och alkohol. Det skapar en nära relation, trots att man kanske aldrig ens träffat varandra. Det är som om tv-programmet Bullen på 80-talet plötsligt fick ett kommentarsfält. Det är också därför det är viktigt att influencers tar ett ansvar i vilka företag som de samarbetar med och vilka åsikter de uttrycker, för att behålla sin trovärdighet.

Vilka är de vanligaste frågorna du brukar få av företag kopplat till fokuset i din bok?

– Just nu är nog den vanligaste frågan ”Ska vi finnas på TikTok?”. I allmänhet är det många frågor om var dagens unga spenderar sina dagar, säger Johannes och fortsätter:

– Vuxna gör skillnad på den fysiska och digitala världen. Det gör inte unga på samma sätt. Allt är en helhet istället.

 

Här kan du läsa mer om Johannes Gustavsson eller hans bok Uppfödd på nätet.

Senaste nyheterna

Visa alla nyheter

Mentor Internationals 30-årsjubileum och insamlingsgala

Förra veckan gick Mentor Internationals insamlingsgala av stapeln – en kväll fylld av konst, hopp och engagemang, som denna gång...
Läs mer

Träffa vår ambassadör William Värnild

Mentor är stolta över att välkomna William Värnild som sin nya ambassadör. William är en framstående makeup-artist och PR-konsult som...
Läs mer

Sommarläger med vårt Drömprojekt

I somras fick runt 50 ungdomar möjligheten att delta i ett sommaräventyr utöver det vanliga på Vässarö, strax utanför Norrtälje,...
Läs mer

Träffa mentorparet Charles och Mahdi

För tio år sedan matchades mentorn Charles med mentorungdomen Mahdi. Det blev starten på ett mentorskap som utvecklas till en...
Läs mer

Mentor Sverige i samarbete med TUI Care Foundation

Vi på Mentor är glada att välkomna TUI Care Foundation som ny General partner. Tillsammans kommer vi att lansera TUI...
Läs mer

Sebastian på KPMG om sin medverkan i Mentor Inspo

Sebastian Lennartsson jobbar med cybersäkerhet på vårt partnerföretag KPMG och har varit med som inspiratör i Mentor Inspo. Det är ett...
Läs mer

Träffa Per Agebäck på Triton

Riskkapitalbolaget Triton har engagerat sig i Mentor Sveriges verksamhet och inspirerat unga inför framtidens liv och arbetsliv sedan 2021. För Per...
Läs mer

Lansering av Förebildseffekten 2024

Under lanseringen av Förebildseffekten bjöd vi in vänner, volontärer och partner till en frukost där vi presenterade rapportens slutsatser. Plats...
Läs mer

Mentor träffar musikproducenten Mona Khoshoi

Mona är musikproducenten som skrivit och producerat låtar med artister som  Darin, Olivia Rodrigo, Astrid S och Cannons . Hon är...
Läs mer

Träffa mentorparet Hélène och Haddy

Mentorparet Hélène Carlbark och Haddy Sarr har följt varandras liv och upplevt både med- och motgångar tillsammans. Haddy har lärt...
Läs mer